Whey-eiwit voor de kast

Whey-eiwit voor de kast!

Tegenwoordig willen veel mensen breed worden, een echte kast! Om zo’n echte kast te worden moet deze zo genoemde kast ook gevoed worden.  Hier komen eiwitten om de hoek kijken, eiwitten zijn de bouwstenen van het lichaam en in dit artikel gaat het specifiek om de Whey- eiwit, in het Nederlands ‘Wei- eiwit’ genoemd.

Dit is een eiwit dat net zoals caseïne- eiwit  gewonnen wordt uit melk. Whey wordt gezien als de best mogelijke omdat het lichaam goed in staat is om deze eiwitten af te breken tot aminozuren en op te nemen. Whey- eiwitten zijn vaak erg zuiver en geconcentreerde eiwitten die snel afgebroken kunnen worden.

Ongeveer 70 tot 85% van de whey- eiwit wordt opgenomen door het lichaam, dit is erg hoog, omdat eiwitten in andere vormen vaak voor een groot deel verloren gaan door de maag en darmen.

De afbraak van whey-eiwitten duurt tussen een uur en twee uur. Dit is een groot voordeel voor mensen die lichamelijke inspanning willen doen of net hebben gedaan. Door lichamelijk inspanning raken de spieren vermoeid en beschadigd, eiwitten zorgen ervoor dat de spieren herstel en opgebouwd worden.

Omdat whey- eiwitten snel afgebroken worden in tegenstelling tot caseïne- eiwitten, kunnen ze het lichaam op een snelle manier voorzien van de benodigde aminozuren. Dit is erg belangrijk als er lichamelijke in spanning gepleegd wordt of gepleegd is. Whey- eiwitten kunnen het beste anderhalf uur voordat er lichamelijke inspanning gepleegd gaan worden ingenomen worden. Dit zorgt ervoor dat het lichaam voldoende eiwitten en aminozuren tot zijn beschikking heeft tijdens de inspanning. Hierdoor wordt er voorkomen dat als het lichaam door de energiereserves van koolhydraten en vetten heen is geen eiwitten zal onttrekken uit het spierweefsel en zal spierafbraak tegen gaan.

Whey- eiwitten zijn ook belangrijk na een grote fysieke inspanning, omdat er veel energie verbruikt is en de spieren beschadigd zijn geraakt door de inspanning, heeft het lichaam een grote behoefte aan eiwitten om spieren te herstellen en op te bouwen en een echt kast te worden. Het wordt door veel topsporters aangeraden om binnen een uur na een grote fysieke inspanning whey- eiwitten te nemen.

Vind je deze informatie nuttig? Laat hier onder dan even een reactie achter.

 

Door Tim Bijlaard

Jouw Reactie…

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.