Whey-eiwit voor de kast

Tegenwoordig willen veel mensen breed worden, een echte kast! Om zo’n echte kast te worden moet deze zo genoemde kast ook gevoed worden.  Hier komen eiwitten om de hoek kijken, eiwitten zijn de bouwstenen van het lichaam en in dit artikel gaat het specifiek om de Whey-eiwit. In het Nederlands ‘Wei- eiwit’ genoemd.

Dit is een eiwit dat net zoals caseïne- eiwit  gewonnen wordt uit melk. Whey-eiwit wordt gezien als de best mogelijke, omdat het lichaam goed in staat is om deze eiwitten af te breken tot aminozuren en op te nemen. Whey-eiwit is vaak erg zuiver en een geconcentreerd eiwit die snel afgebroken kan worden.

Ongeveer 70 tot 85% van de whey-eiwit wordt opgenomen door het lichaam. Dit is erg hoog omdat eiwitten in andere vormen vaak voor een groot deel verloren gaan door de maag en darmen.

Afbraak

De afbraak van whey-eiwit duurt tussen een uur en twee uur. Dit is een groot voordeel voor mensen die lichamelijke inspanning willen doen of net hebben gedaan. Door lichamelijk inspanning raken de spieren vermoeid en beschadigd, eiwitten zorgen ervoor dat de spieren herstellen en opgebouwd worden.

Omdat whey-eiwit snel afgebroken word in tegenstelling tot caseïne- eiwitten, kunnen ze het lichaam op een snelle manier voorzien van de benodigde aminozuren. Dit is erg belangrijk als er lichamelijke in spanning gepleegd wordt of gepleegd is. Whey-eiwit kan het beste anderhalf uur voordat er lichamelijke inspanning gepleegd gaat worden, ingenomen worden. Dit zorgt ervoor dat het lichaam voldoende eiwitten en aminozuren tot zijn beschikking heeft tijdens de inspanning. Hierdoor wordt er voorkomen dat als het lichaam door de energiereserves van koolhydraten en vetten heen is, geen eiwitten zal onttrekken uit het spierweefsel en zal spierafbraak tegen gaan.

Herstellen

Whey- eiwitten zijn ook belangrijk na een grote fysieke inspanning, omdat er veel energie verbruikt is. De spieren die beschadigd zijn geraakt door deze inspanning, hebben een grote behoefte aan eiwitten. Dit om de spieren te herstellen, op te bouwen en een echte kast te worden. Het wordt door veel topsporters aangeraden om binnen een uur na een grote fysieke inspanning whey- eiwitten te nemen. Ook word er aan geraden gebruik te maken van een Logboek om progressie bij te houden.

Vind je deze informatie nuttig? Laat hier onder dan even een reactie achter.

 

Door Tim Bijlaard

Jouw Reactie…

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.